Wednesday 29 December 2010

Kiflice od badema / Vanillekipferl


vanillekipferl 1hf

Prošle godine je moja prijateljica Sonja napravila Vanillekipferl za Božić. Ovaj keks je najtradicionalniji nemački Plätzchen, skoro svi ga prave i vole, i pravo je čudo da sam proživela (dotad) devet godina u ovoj zemlji, a da ga nisam probala. A kad sam ga probala... Tako sam se oduševila, da sam recept ponela sa sobom u Beograd pa ga tamo pravila rodbini a oni svi padali u nesvest. Interesantno je da je skoro svako od njih ove kiflice ranije probao, ali da se retko prave i da se može reći da su poluzaboravljene, pa je time oduševljenje bilo veće.


Došao ponovo Božić, i ja se setim svega, i rešim se da ih ove godine svakako napravim, i počnem zdravo da se nerviram što to nije recept iz bakine sveske i što ne mogu da ga "oblogujem". U potrazi za sledećim odgovarajućim receptom, u najstarijem delu sveske pre neki dan nađem ovo:

vanillekipferl rukopis

Ne možete zamisliti moju sreću kad sam shvatila da je recept gotovo isti kao onaj Sonjin i da su to, u stvari - Vanillekipferl! Odmah sam zasukala rukave i umesila ih. Ispale su božanstvene i moram da ih obeležim ekstra preporukom kao dragulj iz bakine sveske za koji nisam ni znala da postoji, a ispao je iznad svih očekivanja. U tom smislu, uvodim kategoriju "Hall of Fame" za recepte koji zaslužuju vanrednu pohvalu - retrogradno sam lentom nagradila samo još Koh od limuna i Reform tortu.
Da budem jasna: Vanillekipferl su "Überkeks", daleko najbolje što sam dosad napravila u ovom žanru. Da, bolje čak i od čuvenih vanilica koje su oduševile našu blogersku zajednicu. Sećate se kako je Una volela i vanilice i medenjake? E, kad sam je poslužila ovim kiflicama, pojela je odjednom pet i burno protestovala kad sam joj iščupala činiju iz ruku (da, da, zla majka; htela sam samo da sprečim naknadne jadikovke da "boli tiba").

vanillekipferl 4

Spremite se, polećemo...

  • 200 g putera
  • 70 g šećera
  • 1 jaje
  • 150 g mlevenih badema
  • 280 g brašna
  • 5 kesica vanilin šećera
  • isto toliko prah šećera

Penasto se umuti puter sa šećerom, doda se jaje, a kada se sve dobro sjedini, bademi. Onda se postepeno dodaje brašno dok se ne umesi lepo prhko testo. Testo se ostavi u frižideru sat - dva da se malo učvrsti, pa se od njega rukama prave kiflice (moj metod: odlomim malo testa, među dlanovima formiram kuglicu prečnika 2 cm, pa je takođe među dlanovima istanjim u mali valjak i onda ga savijem da bude kao polumesec) i ređaju na pleh postavljen bakpapirom.
Peku se na 170 stepeni petnestak minuta, dok malo ne promene boju, ali ne smeju da potamne (vidi sliku).

vanillekipferl 3

Pomeša se vanilin šećer s prah šećerom, najbolje u nekoj plastičnoj kutiji s poklopcem. U to se stave još uvek tople kiflice, pa se kutija poklopi i pažljivo okrene naopačke. Time se šećer ravnomerno rasporedi po svim kiflicama, ne morate da ih valjate jednu po jednu. Kad se ponovo okrene na drugu stranu, otklopi se dok se kiflice sasvim ne ohlade.
Šta sam promenila? Dodala sam jedno jaje (originalni recept ga ne predviđa) jer sam se uplašila da će mi bez njega kiflice biti suviše prhke i lomljive. Zbog tog jajeta, dodala sam i 50 g badema više, ali brašno nisam dodavala. Ova razmera je odlična i ne bih je menjala da ih opet pravim. Osim toga, koristila sam blanširane bademe, kao što recept nalaže, ali Sonjine Vanillekipferl bile su napravljene od neljuštenih mlevenih badema i podjednako ukusne.
Presuda: Malo mi je teško da objasnim zašto su baš ove kiflice (ili roščići) baš tako posebne. Možda baš zbog veoma diskretnog ukusa - badem je blag, osim njega se oseća samo još vanila. Pošto nema nikakvog džema, meda, oraha ili neke druge dominantne arome, bitno je da se stavi velika količina vanilinog šećera i da ukus i miris vanile dominiraju. To je sasvim dovoljno da keksi budu zanimljivi. Ipak, pazite da vam ih ukućani ne sliste čim izađete iz kuhinje. Savetujem da ih čuvate pod ključem!

vanillekipferl 2


Vanillekipferl


An undying classic of the German Plätzchen tradition, Vanillekipferl are extremely popular in this part of the world, and not without reason. It is the finest, most delicate home-made biscuit I've ever tasted. Imagine my joy when I found a Vanillekipferl recipe in my grandmother's notebook! And a bloody good one it is too - so pull up your sleeves and get baking, you won't regret it. As a matter of fact, this is one of the most sensational recipes I've tested so far and it deserves an extra special recommendation. I've experienced this kind of joy only with the Lemon Soufflé recipe last summer and the famous Reform Torte so they will be included in the Zaboravljene Poslastice Hall of Fame (an institution I've just established).

You'll need
  • 200 g butter
  • 70 g sugar
  • 1 egg
  • 150 g ground almonds (the recipe says bleached, but they don't have to be)
  • 280 g flour
  • 5 sachets vanilla sugar
  • the same amount of icing sugar

Mix softened butter with sugar. Add the egg, mix some more, add the almonds. Keep gradually adding the flour until you get a nice dough that doesn't stick too much. Leave in fridge for at least an hour (preferably two). Shape little half-moons with your hands and put them on a baking tray covered with greaseproof paper. Bake at 170 degrees C until they start changing colour (still, they shouldn't be too dark - see photo).
Mix the icing and vanilla sugar in a plastic Tupperware box with a lid. Put your warm Vanillekipferl in it, close the lid and turn the box upside-down. The Kipferl will tumble and get coated in sugar mixture from all sides. Turn it back, open and leave to cool off completely. Remember to have some while they're still warm, you'll be pleasantly surprised. And that's the understatement of the year!


26 comments:

  1. Obozavam ih! Moj recept je nesto drugaciji al ipak je to to. Pravim ih obavezno svake Nove Godine.

    Pozz :))

    ReplyDelete
  2. Zaboravljene?!? Meni su to najobicniji sitni kolaci (mislim najnormalniji), uvijek ih ima na stolu ako pravim sitne kolace. I jela sam ih cesto 'po kucama' kod nas. Sada bih rekla da cu napraviti po tvom receptu (super je), ali poslije ovogodisnjih orgija po kuhinji, trebam pauzu:)))!!!

    ReplyDelete
  3. :)))) sliste, sliste i nestanu dok si nos okrenula na drugu stranu. Prošle sam godine pravila ovakve bademaste kiflice, a recept sam pokupila negdje sa interneta. Savršene, savršene u svojoj jednostavnosti. Lijepe su i kada malo odleže u nekoj limenoj kutiji ukoliko ih neko od ukućana ne namiriše :))))

    ReplyDelete
  4. Volim vanilin kiflice, ove izgledaju savršeno.

    ReplyDelete
  5. Divno izgledaju, bas su pahuljaste i nezne...vec sam ispunila svoju listu novogodisnjih kolacica, ali sam recept sacuvala za isprobavanje prvom sledecom prilikom.;))
    Sve najlepse u Novoj godini tebi i tvojoj porodici, i sretni praznici!;)))

    ReplyDelete
  6. When I read Hall of Fame I thought you must have received the applause you deserve, at last! I will try out your Oma's Kipferl forthwith.

    ReplyDelete
  7. Yes, they are popular in Germany and yours look so white...I'll definitely try this hall of fame recipe next xmas!

    ReplyDelete
  8. Julie, they're white because of bleached almonds. But next time I think I'll use regular ones - they have a tad more aroma.

    ReplyDelete
  9. You know how Jack Nicholson says to Helen Hunt in As Good As It Gets:"You make me want to be a better man." ?
    Well, you make me want to be a better baker :)
    Just took them out of the vanilla sugar box and now the fight begins ;) Thank you!
    Wishing you all the best in this brand new 2011!

    ReplyDelete
  10. Thanks for reminding me of one of my favourite movies and for such high praise, I feel extremely flattered. Happy New Year! Give the boys a kiss!

    ReplyDelete
  11. Prekrasne kiflice, ja ih obožavam, a recept je vrhunski. Slučajno sam naišla na tvoj blog i oduševljena sam, jako mi se sviđa ova cijela tematika oživljavanja bakinih, starih recepata...Fotke na blogu su ti prelijepe. Svaka čast.
    I sama imam jednu staru bilježnicu (bakinu) koju mama i ja čuvamo i iz koje rado isprobavamo recepte.

    ReplyDelete
  12. Da li bi bilo bolje umjesto putera koristiti Crisco shortening ili lard? Hvala! :)

    ReplyDelete
  13. Shortening (biljnu mast) nemojte koristiti za ovaj recept. Dobro je pitanje da li bi kiflice mogle da se naprave sa svinjskom mašću (lard) umesto putera.

    Ja pravim vanilice (recept je takođe na blogu) sa svinjskom mašću i ona je apsolutno neophodna u tom receptu jer nakon 24 sata stajanja, od nje keksi postanu neverovatno mekani. Međutim, kod vanilica imamo aromu oraha i džema od kajsija koje dominiraju, dok se ukus masti uopšte ne oseća.

    Kod kiflica od badema oseća se samo vanila, badem i puter. S obzirom na to da bademi imaju veoma diskretnu aromu i da su tu samo da malo oplemene keks, dve dominantne arome su vanila i puter, zbog toga ne bih menjala puter nikakvom drugom masnoćom - on nosi svoj specifičan ukus, koji je u ovom keksu veoma bitan. Nadam se da sam vam pomogla.

    ReplyDelete
  14. Hvala lijepa!Kiflice su vec gotove :) Tijesto je toliko prhko i savrseno ali vam moram dati jednu zamjerku a to je da ste trebali napisati u startu da dupliramo dozu :)Toliko brze i jednostavne a za djecu bolje nego bilo koji kupljeni keks. Ovo je vec treci recept koji sam isprobala i jedva cekam ostale. Svaka vam cast! Topli pozdrav!:)

    ReplyDelete
  15. Kiflice pravimo vec drugi put jer su svi bili odusevljeni! Ima li baka koji slani recept u toj biljeznici? :)

    ReplyDelete
  16. Odlično pitanje!
    Kod nas u porodici su se uglavnom zapisivali recepti za kolače, jer su mere bile bitne. Slane stvari su se spremale "iz glave" ili "od oka". Ipak, zavukla su se i ovde tri-četiri recepta za "slaniše", recimo:
    - lisnato testo (može se puniti i slanim): http://tortatorta.blogspot.com/2010/07/lisnato-testo-puff-pastry.html
    - pogača sa sirom: http://tortatorta.blogspot.com/2011/05/pogaca-sa-sirom-feta-cheese-bread.html
    - salčići (mogu se puniti mlevenim mesom i odlični su u slanoj varijanti!): http://tortatorta.blogspot.com/2011/01/salcici-pork-fat-puff-pastry.html
    - slane cigarete: http://tortatorta.blogspot.com/2011/02/slane-cigarete-savoury-cigarettes.html
    - knedle od sira (slane i slatke): http://tortatorta.blogspot.com/2011/03/knedle-sa-sirom-cheese-dumplings.html
    - pašteta od zeca: http://tortatorta.blogspot.com/2010/03/pasteta-od-zeca.html

    ReplyDelete
  17. Hvala!:)Isprobacemo sigurno! Potpuno ste me zarazili sa poslasticama pa sam sigurna da ce tako biti i sa slanim receptima :)

    ReplyDelete
  18. Fantastični recepti, slike, objašnjenja! Svaka čast! Isprobali smo kifliće i sad se spremamo raditi ih opet. :)
    Pozdrav iz Splita :)

    ReplyDelete
  19. Sada sam ih isprobala za slavu. Divne su! Ja sam jedino dodala malo arome badema i vrlo malo korice limuna u testo. Uvek se plašim da badem neće da mi se oseća dovoljno, pa zato dodam trunku arome. Dugo sam se meračila na ovakve kiflice i plašila sam se da eću izabrati dobar recept, ali nisam pogrešila :) Sveska tvoje bake je prava riznica iz koje svi treba da učimo <3

    ReplyDelete
  20. Hvala Mila, to su divne reči. Veoma se radujem što su ti se dopale, meni je to keks br. 1.

    ReplyDelete
  21. Evo, skoro tri godine nakon objavljivanja recepta napravila sam ovu divotu! Nisam uopste odstupala od tvog recepta, mislim samo da sam pravila malo vece loptice, onako odokativno. Trebalo je da nzas pripremis na zanosni miris iz kuhinje. Sutra ih, na razocarenje moje jace polovine, poklanjam jednoj prijateljici koja sigurno zna da ceni ovako nesto.
    Tvoju cokoladnu tortu pravim sigurno za rodjendan sina (pocetkom januara), najverovatnije sa pekanima, ali to cu jos da ti javim. Jos jedno pitanje: hoce li biti novih recepata?
    Pozdrav!

    ReplyDelete
  22. Moram sa vas pitam koliko secera od vanile ide? U Svedskoj nema kesica vec ide na malu kasiku.
    Hvala unaprijed!

    ReplyDelete