Tuesday 15 June 2010

Reform torta


reform 4

Poklonite se kraljici! Možda je malo glupo što sam već sada svima otkrila šta je Najbolja Torta Svih Vremena (NTSV), mlad je ovo blog, trebalo je da produžim napetost iščekivanja. Šta, ne smatrate da je reform torta savršenstvo nad savršenstvima? Ima, kao, neka bolja? Priznajem, i ja sam poznavala ljude koji su delili to mišljenje. Međutim, onda su probali našu reform-tortu i spoznali Istinu.



Moja porodica potiče s različitih strana zemlje koje više nema, ali ja sam rođena Beograđanka i u mom rodnom gradu reform torta (kolokvijalno "reforma") je kult. Nema slave ni rođendana bez nje, svako ima svoj recept koji se prenosi s generacije na generaciju, devojke "mogu da se udaju" kad nauče kako da umute fil za NTSV koji treba da je em dovoljno čvrst, em da u njemu ne krcka šećer pod zubima. Onaj dugački pravougaoni poslužavnik od stakla se zove tanjir za reformu, kao da nema druge namene.

Ovde, u tuđini, kad baš hoću da impresioniram goste koji su došli na večeru, ta torta je jedini logičan izbor. Da ih samo vidite kako kašičicom grebuckaju poslednje atome fila s dna tanjirića! Pravila sam je prijateljici za svadbu prošle jeseni, pa je nakon koktela nastala tuča ko će da ponese kući preostala dva-tri parčeta.

reforma 5

Uprkos bogatom folkloru koji prati reformu, veoma je teško dokučiti odakle ona potiče i zašto se tako zove. Na Wikipediji na engleskom je navedena kao jedna od najpoznatijih evropskih torti pod pojmom "torte", ali nema odvojenog članka koji se njome bavi. Internet sajtovi na nemačkom jeziku se ne bave reform tortom, pa mi ostaje da zaključim da ona može da bude samo mađarskog porekla i da se nadam da će nam neko ko ume da prosurfuje na mađarskom pružiti konkretnije informacije.

Šta je to što je čini toliko divnom? Savršenstvo se krije u jednostavnosti: kora - jezgro, fil - blagočokoladni, kombinacija koja šapuće čarobnu reč nugat. U originalnom receptu u koru se stavlja badem. S bademom je torta veoma diskretnog, elegantnog ukusa. Ako umesto badema stavite mleveni lešnik, biće jača, izvornije nugatna. I to je to - nema potrebe za akrobacijama i komplikacijama, reforma je evergrin remek-delo. Među mladim kuvaricama važi za "tešku" tortu, ali ako budete sledili moj recept, nema šanse da vam ne uspe, tako da je to samo mit.

reform 2
I kad smo već kod "mog" recepta - sigurna sam da skoro svako ima svoj i da su svi različiti. Da li ćete reformu praviti od osam ili dvanaest jaja nije toliko bitno, po mom mišljenju je najvažnije da se ne pretera s čokoladom. Ovo nije čokoladna torta (i ta strpljivo čeka u redu da osvane na blogu, ali verovatno ne pre avgusta). Nijedna aroma ne sme da preklopi onu drugu. Imajući to u vidu, moj recept nudi idealnu razmeru čokolade i badema, ali je malo izdašan sa šećerom i zbog toga savetujem da se originalna mera diskretno smanji. Ne zbog toga što ne volim slatko, nego što mi je cilj da održim tu ravnotežu aroma koja ovu tortu čini toliko posebnom.

Kora:
  • 12 belanaca
  • 300 g šećera
  • 300 g neljuštenog mlevenog badema (ili lešnika)

Fil:
  • 12 žumanaca
  • 12 kašika šećera (bolje 9 - 10)
  • 2 štangle čokolade za kuvanje
  • 200 g putera

reforma t

Kora se peče u plitkom pravougaonom plehu koji je stigao sa šporetom. Savetujem da pleh podmažete puterom i onda za njega zalepite bakpapir. Rerna se zagreje na 200° C.

U veliku vanglu za mućenje (vidi sliku) se stave belanca. Može i prstohvat soli. Mutite mikserom na najvećoj brzini sve dok ne postanu prilično čvrsta, tek onda postepeno dodajte šećer, sve vreme muteći. Šne mora da bude veoma čvrst. Na kraju kašikom umešajte bademe tj. lešnike. Odmah sipajte i izravnajte po plehu. Kora se peče relativno kratko, u rerni s ventilatorom ne duže od 15 minuta. Gotova je kad potamni. Kada masu za koru budete sipali u pleh, može vam se učiniti da neće sve stati i da će kora biti predebela. Tokom pečenja, ona će možda dodatno narasti, ali to ne treba da vas brine: tokom hlađenja će spasti na idealnu debljinu (oko 7 mm).

reform 1
Nakon što se ohladila, nožem uklonite okrajke i u slast ih pojedite ili podelite onima što čekaju da oližu šerpu. Koru isecite na tri trake pritom pazeći da mogu komotno da vam stanu na pravougaoni poslužavnik tj. tanjir za reformu. Ne zaboravite da oko njih treba da dođe i fil.

Fil. "Nije mi uspela reforma, neće da mi se stegne fil" je najčešća primedba koja mistifikuje spremanje ove torte. Moram da priznam da se i meni u par navrata desilo da je fil bio ređi nego što sam želela. Ali to samo pre nego što sam otkrila "foolproof" način njegovog spremanja. No, pre nego što se latite sastojaka, prvo pripremite šerpe za kuvanje na pari. Jedna veća i jedna manja, vode u većoj dovoljno da dotiče dno manje. Ako imate ono fensi poluloptasto kazanče za mućenje na pari, tim bolje, ja nemam. Možda vam se diže kosa na glavi od besomučnog drljanja miskerom po metalnoj posudi - u tom slučaju prvo umutite fil u plastičnoj pa ga onda prebacite u šerpu.

U činiju za mućenje stavite žumanca i šećer. I mutite. Mutite. Mutite. Još mutite. Nisam gledala na sat koliko tačno treba da se muti fil u ovom stadijumu ali rezultat koji želite je veoma čvrsta bledožuta masa. Što se duže muti, fil će biti čvršći. A upravo ta čvrstina je ono što će ga sprečiti da vam na kraju ne curi, samo kuvanje na pari tu ne igra presudnu ulogu (mada, naravno, doprinosi). Stavite fil na ključalu vodu, mutite ga žicom i u isto vreme dodajte izlomljenu čokoladu. Nakon što se čokolada istopi, kuvajte uz mešanje još samo minut-dva, dok masa ne postane još čvršća tj. veoma gusta. Zatim ga sklonite s pare i mešajte još koji minut, pa poklopite i stavite da se ohladi. Izvadite puter iz frižidera na sobnu temperaturu. Ako puter umešate varjačom u vruć fil, boja će mu biti tamnija. Ako ga umutite mikserom u ohlađen fil, biće znatno svetliji. Ja sam ovog puta izabrala ovu drugu metodu.

Podelite fil na dva manja i jedan veći deo, filujte kore i ređajte ih jednu na drugu, a najvećim delom obložite celu tortu. Ukrasite po želji. Ja sam koristila uzduž sečeni badem i kupovni nugat-krem zato što iz iskustva znam da mi nikada ne pretekne dovoljno fila da mogu još da cvrckam ukrase po površini torte.

reforma 6


Šta sam promenila: Najvažnije, količinu šećera u filu i svakome toplo savetujem da sledi moj primer. Šećer u kori nemojte smanjivati, veoma je bitno da kora bude baš toliko slatka. Takođe sam rešila da izostavim šoljicu mleka koja se stavlja u fil; rekla sam da je ovo recept koji ne može da omane, a sa tim mlekom ume da omane. Njega dodajte tek kada savladate recept bez mleka, ako vam se čini da je fil pregust (a ume da bude). Zbog svega ovoga ga nisam ni napomenula u sastojcima, ali možete da vidite da se spominje u rukopisu.

Presuda: Iako u bakinoj svesci ima još neistraženih recepata, ovo je verovatno najbolje što imam da vam prenesem. Reform torta je simbol vremena u kome su se cenili bogati, raskošni kolači. Mada je to vreme uglavnom iza nas, novi trendovi nisu uspeli da je potisnu. Ima mnogo kolača koje veoma volim, ali ako želim da napravim nešto zaista posebno, uvek se njoj vraćam.

reform 3


Reform Torte

The Reform torte (or just "Reforma", as it is widely known where I come from) is the queen of all tortes and the best I have to offer you on this blog. So pay attention. You will want to make it. And then, you will want to make it again. Your family and guests will fall in love with its rich, nougaty aroma and it is this torte that will take you from cooking enthusiast to patissière extraordinaire. I have nothing less to offer you than love and fame!

For the pastry layers:
  • 12 egg whites
  • 300 g sugar
  • 300 g ground almonds or hazelnuts


For the cream:
  • 12 egg yolks
  • 12 Ts sugar (says the original recipe, but I recommend 9 or 10)
  • 2 bars dark chocolate (c. 50 g)
  • 200 g butter
Take a large, shallow, rectangular baking tin (the one that came with the oven) grease it and line with greaseproof paper. You will need a very large bowl to beat 12 egg whites into a frothy snow. While beating, gradually add sugar. You need the mixture to be very stiff before you fold in the ground nuts. Spread it over the tin and don't worry if it looks like it's too much - the dough will rise during baking, but it will also fall during cooling. Bake at 200° C until golden brown. After it has cooled, cut into three rectangular layers that will fit in your serving tray.

Meanwhile, prepare a bain Marie. Mix 12 egg yolks with 9 or 10 tablespoonfuls of sugar until very thick and pale yellow. This is the secret to a firm thick cream - unless your egg mixture is really thick before cooking, cooking won't really help you get the consistency you want. You want to cook it (while whisking) in a bain Marie until it gets warm: then add the chocolate broken into small pieces. After the chocolate has melted, cook for another few minutes until the cream gets even thicker. Remove from heat and whisk for a while until it cools down. Leave to cool off completely and leave your butter at room temperature. Add it to the cold cream and mix until pale brown. If you prefer a darker cream, add the butter while the mixture is still hot, stirring it in with a wooden spoon, and then leave to cool.

Separate the cream in two smaller and one larger part. Spread on top of each pastry layer, covering the last layer and the sides of the cake with the largest part of the cream. Decorate with almond sticks. Leave in fridge overnight.

83 comments:

  1. Hvala ti što si ovu tortu stavila na pijedestal kraljice, naj torte. ona to uistinu i je. I kod mene se od uvijek radila ta torta za sve svečane prilike. Čak i u vrijeme ljeta, sjećam se da smo djed i ja išli kupiti kocku leda da se reformica ohladi za svečani ručak. Recept moj i tvoj sasvim se malo razlikuje, ali hvala ti na opaskama, one su bitne i ja cu dobro paziti kad ovog ljeta radim da ih uzmem u obzir.

    ReplyDelete
  2. Hvala tebi Dunja. Nadala sam se ovakvom komentaru.

    ReplyDelete
  3. Kada sam prvi put ušla u kuću mog supruga njegova baka je donela reform tortu (da li sam trebala biti počašćena zbog toga).Imala sam 17 godina i to je bilo nešto najbolje što sam probala od slatkog do tada .I dan danas se sjećam te božanstvene kreme.Recept je naslijedila njegova mama i kriju ga.Ovo ću obavezno probati i možda je to to.Radilasam ju prije ali to nije bio taj božanstven recept.Iako moram priznati ni svekrvi nije baš taj iako je zaista odličan.Bravo..

    ReplyDelete
  4. I tebi, Dilajla, naravno, pisale smo komentar u istom minutu.

    ReplyDelete
  5. Ova tortica mi je zaista broj 1 !

    ReplyDelete
  6. Jako fino prezentirano, iako sam mlađa kuharica ovo definitivno moram probati. Samo čekam neku svečaniju priliku da se ukaže ;)

    ReplyDelete
  7. Slazem se - fenomenalna tortica, ali moram priznati da je jos nikada nisam pravila... a zasto - nemam pojma! Tvoja tortica izgleda fantasticno!!!

    ReplyDelete
  8. A joj, obožavamo ovu tortu ali ovim mojima je ona na drugom mjestu, naravno poslije moje Bomba torte!
    Prekrasna ti je, stvarno prekrasna a slike su boli glava, savršene!

    ReplyDelete
  9. Istina! Najbolja torta!
    Kakva slučajnost, i ja danas pravila za svoj sutrašnji rođendan!
    Recept je identičan! :)

    ReplyDelete
  10. Delim misljenje autorice i potpisanih dama, da je ova torta zaista nesto posebno...jos kad se napravi dan-dva ranije, pa se korice fino stope sa kremom, divota...;))) Fotke su fantasticne!;)))

    ReplyDelete
  11. moje bomba torte - I agree. My lord the fotos alone are soo wonderful. I don't know if I trust myself with this recipe, but I would sure love to. a real bomba!

    ReplyDelete
  12. Vjerovala ili ne, ja nikad nisam probala Reform tortu. Naime, sudeći prema komentarima, kao i činjenici da se pojavljuje na mnogim blogovima kao vrhunac svih slastica, ona je definitivno nešto što bih znala i upamtila da sam probala.
    Prezentacija, sva objašnjenja oko recepta su ti bez mane i kad je budem radila, a morati ću, svakako uključujem tvoj recept.
    Način na koji si je pak ukrasila, sa onim čupercima i savršene fotografije su materijalizacija pojma užitka u svakom smislu! ;))

    ReplyDelete
  13. my grandmother was Hungarian. She baked something very similar called a 'dobosh torte.' Here is a recipe for it: http://gourmetonline.hu/index.php?menu=22&id=101. Somtimes she would put the creamy icing on top but most of the time she made a hard sugar top to go on it.

    ReplyDelete
  14. Hi ER,

    Doboš torta is different - no nuts involved. Because of the hard sugar top it is notoriously difficult to make. Thanks for stopping by! :)

    ReplyDelete
  15. Reforma je kod nas skoro sinonim za rec TORTA :) Ja je znam u verziji sa orasima, i obozavam joj ukus. Fotke prelepe, kao i uvek :)

    ReplyDelete
  16. Zaista genijalan post.Jedna mi je od omiljenih.U stvari nemam omiljenu,ali volim torte sa cokoladom,orasima....Htela sam da isprobam i Red Velvet tortu,sta mislis o njoj?Nekako mi je bas crvena...>(

    ReplyDelete
  17. Vera, pa ja ne znam za tu tortu. Hajde napravi pa da vidimo.

    ReplyDelete
  18. Volim tvoj prekrasni blog, a tvoja Reform torta je prava krasotica i iskreno se divim tvom umjeću da je tako lijepo napraviš, ukrasiš i čarobno divno uslikaš i vrhunski prezentiraš.

    ReplyDelete
  19. Ziva i zdrava bila ti kraljice reform torte! Sat vremena trazim dobar recept ali ni jedan nije kao ovaj. Zivjeo internet! Kiss od Dzeni

    ReplyDelete
  20. Hvala Dženi, our aim is to please! :)

    ReplyDelete
  21. Reform torta je osmisljena u Francuskoj,za porebe francuskog kralja Filipa kome su dosadile standardne poslastice toga vremena..Zato se i zove Reforma....

    ReplyDelete
  22. Stvarno? Otkud ti taj podatak?

    ReplyDelete
  23. Ziveo kralj Filipa onda!
    Ovaj recept je gotovo isti kao recept moje mame. Nikada nisam pravila ovu tortu i zaboravila sam njen ukus ali sada cu je svakako napraviti

    ReplyDelete
  24. Ja sam ovu tortu pravila sinu za skoro svaki njegov rodendan (najmanje 20ak puta) Uvijek u okrugloj formi. 12 jaja 12 kasika orasa 12 kasika secera i 2 kasike ostre. Fila je ista.
    Iako ima jos divnih torti to je kraljica jer je jednostavna a ukus nezamjenjiv.
    Ova forma kako je vi pravite je veoma zanimljiva i jos jednostavnije jer se ne mora peci u vise kora.
    Divno! Hvala!

    ReplyDelete
  25. Neverovatna stvar.U nedoumici kako da ukrasim Reform tortu,uvek mi nedostaje fila,nailazim na ovaj divan tekst.
    Imam 55 godina,od moje svekrve sam nasledila recept,to je bilaa porodicna torta a i sada je, i prenela sam je na moje cerke.Sve je bas kao sto ste napisali.Ja sam toliko usavsila da mogu zmureci da je napravim,ali u pocetku je bilo bas kao sto ste opisali.Ja stavljam margarin u vreo fil zbog tamnije boje,takodje sam secer smanjila moja svekrva je pravila kore bez secera,ja sam ipak uvela koliko jaja toliko kasika secera i dodajem orahe.Perfektna je mada mladi danas vole kremkaste torte sa puno slaga.Njih je mnogo lakse napraviti alI Reform,Dobos,Vasina(sa umucenim sneom a ne slagom)su neponovljive torte.
    Hvala vam puno za ovaj tekst koji me vratio u dane mladostii pomalo rastuzio ali i obradovao sto ipak ima i mladih koji vole i cene dobre,stare torte.

    ReplyDelete
  26. Draga Rado, hvala vam na lepom komentaru. Vidim da su u Beogradu stari kolači sve manje popularni, i da vladaju čizkejkovi i mafini. Nemam ništa protiv, volim i ja, ali nekako mi se čini da to ne može da se poredi s tortama na bazi oraha i putera jer je njihov ukus mnogo kompleksniji i bogatiji. Nažalost, one su i kaloričnije i mislim da je to glavni razlog zašto im je opala popularnost, jednostavno, strašno goje, a danas svi paze na liniju.

    ReplyDelete
  27. Draga Maxivida!
    Napravila sam tortu kao Mamajac i Dade, jako nam se svidja. Moja nije toliko lepa, kao kod oni i kod tebe.:-)
    Sada sam nasla i tvoju tortu, prekrasna je i ova! :-)

    ReplyDelete
  28. Reform torta! Radila je meni moja baka svake godine za rodjendan, doduse verziju sa orasima ali ovo zvuci jednako sjajno. Mislim da cu ove tu Nizozemske prijatelje obradovati ovom tortom za rodjendan. Hvala na receptu!

    ReplyDelete
  29. Divan uvod, apsolutno se slazem da je Reforma kraljica medju tortama. Isti recept imam i ja i obozavam ga. Pravim i kombinaciju sa kekesom i Reforma filom. Onda je to Keks torta.

    ReplyDelete
  30. Badem za mlevenje prethodno istrljajte salvetom (platnenom )

    ReplyDelete
  31. Citala sam na madarskom websajtu da reform torta nezvanicno potice iz Francuske. Filipu francuskom kralju se dosadilo slatkisa, prema tome su probali da reformiraju ukuse, tako nasatala reform torta.

    ReplyDelete
  32. Izvorna reform torta mora imati tanke kore da bi bila hrskava i ja pečem od 9 do 15 kora od duple količine iz recepta a zavisno od prilike. Maslac se umuti i u njega dodaje prohlađen skuvani fil što krem učini penastim i daje mu pored čokolade dodatni specifičan mlečni ton. Takođe, fil kuvam sa prah šećerom i pre stavljanja na paru dodam kockucu maslaca kako se ne bi ušećerio već ostao penast a čvrst.
    Takođe, potpuno je drugačii ukus ako se kore peku na papiru za kolače a neponovljivi ukus se dobije ako se kore peku na plehu podmazanom maslacem i posutom sa malo brašna. Priznajem jeste zametno ali to je stara Reform kraljica.
    Prijatno i da znate otkrila sam vam sve tajne dobro čuvanog recepta, probajte svekrve će se iznenadititi rezultatom iako kriju finese recepture. Svi kriju, retko ko hoće da vam otkrije detalje.

    ReplyDelete
  33. Obozavam reform tortu, a ovo izgleda tolikooo dobro, da cu je mozda vec danas spremiti tj. pokusati :)
    Sve pohvale za blog!

    ReplyDelete
  34. Ja sam danas prvi put pokusala da napravim ovu divnu torticu. Dogodilo mi se bas ono sto si rekla, fil mi je pobegao iz torte :(
    Sa dvoje male dece nisam bas imala vremena da mutim i mutim fil ali i pored ne bas najsrecnijeg izgleda svi su prezadovoljni ukusom. Hvala jos jednom na receptu i veliki pozdrav
    Zorica

    ReplyDelete
  35. praškasti filaovi su nažalost sadašnjost ... fuj...i zato ne zaboravite,ako ste pripadali tom vremenu i klasi ,šta su Vam nekad Vama drage osobe pripremale za slavlja i daće... TORTA pečena u Vojvođanskoj paorskoj peći je najukusnija.. nek potvrdi ko je probao..

    ReplyDelete
  36. Evo i ja sam novi citalac bloga. Svaka cast ne detaljnim uputstvima. Ne volim recepte koji izostave temperaturu, velicinu pleha,vreme pecenja i sl....
    Upravo pojeli moju prvu Reform tortu po vasem receptu...

    ReplyDelete
  37. Čestitam! Hvala na komentaru :)

    ReplyDelete
  38. Upravo napravila svoju prvu reform tortu za prvi rodjendan svome sinu, po vasem receptu! Hvala! Blog je odlican i veliko je zadovoljstvo citati ga!

    ReplyDelete
  39. Da li se u koru stavlja peceni mleveni lesnik?

    ReplyDelete
  40. Po pravilu ide mleveni badem. Ako želite reformu s lešnikom, sasvim je dobro ako stavite i običan mleveni lešnik, ne morate da ga pečete.

    ReplyDelete
  41. Reforma je torta za sva vremena ,moja mama je bila stručnjak za torte i stalno nam je pravila upravo ovako kao ti,ali sa seckanim orasima u kori. Malo je zaboravljena,podseća me na Bg-sedamdesetih,osamdesetih.Kad sam je napravila mom sinu koji ima 19 god.nije mogao da veruje kakav je to čaroban ukus,pola je sam pojeo.Pozz.iz Bg-a

    ReplyDelete
  42. Divan blog. Drugarica Autralijanka vas je prva nasla i preporucila mi vas .Pozdrav iz Sydney-a xxx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala! Sunčani pozdravi sa starog kontinenta! :)

      Delete
  43. Provereno i isprobano, a probajte i Vi, za mene više ne postoji dosadno kuvanje na pari od kako sam počela filove da kuvam u MIKROTALASNOJ...
    Svaki fil dobro umutim mikserom, stavim na jako u mikrotalasnu na 2 mun. izvadim umutim opet i postupak ponavljam više puta dok ne budem zadovoljna gustinom, potom dodajem čokoladu i sl. po potrebi..

    ReplyDelete
  44. Mnogo hvala! :))

    ReplyDelete
  45. Izuzetna torta, dobar recept, pravila sam i ispala je upravo kako sam želela, sočna mekana ...softasta kako ja volim da kažem ;))).
    Hvala na dobrom receptu ..

    ReplyDelete
  46. Hvala Alahu,hvala svima,divni ljudi,divna torta,sve je prelepo...:))Sretan praznik rada!Amira

    ReplyDelete
  47. torta izgleda fenomenalno! a recept je foolproof, svaka cast! reci, mi molim te, koliki je taj pleh koji dolazi sa rernom. ja imam ogroman sporet koji je dosao s nekim minijaturnim plehom

    pozdrav iz dominikane :)

    ReplyDelete
  48. Ana, to je onaj pleh koji se ubacuje u rernu kao pregrada u policu. Sad sam ga izmerila, unutrašnjost mog je 39 x 37 cm, plus ivica levo i desno koja se zakačinje na ona udubljenja sa obe strane rerne. Nadam se da sam bila dovoljno jasna. :)

    ReplyDelete
  49. Dejo kad stize jos recepata? Deca traze, kolege traze, komsije traze...veliki ljubac Nela

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uskoro. Ova nedelja mi je još haotična, od sledeće mirno more...

      Delete
  50. Maxi, tvoj bilingvalni blog propraćen fenomenalnim slikama treba neko da uzme i objavi jer bi bio bestseler :)
    moram da te izljubim jednom kad te vidim jer mi je reforma najomiljenija torta, a ne secam se kad sam jela reformu kao sto je moja baka pravila (i ona je imala knjigu recepata, al ju je sestra uzela i posle zagubila na veliku žalost ostalih unuka). miris, ukus, izgled, sve što je potrebno za jedan efikasan flešbek u detinjstvo :)

    imam samo par pitanja:
    1. pošto nikad nisam pekla kore, ne znam je l može da zagori, kako se to spreči, je l se stavi onaj papir za pečenje itd?
    2. jesu dovoljne samo 2 štangle čokolade za fil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti, Duno, na lepim rečima. Reforma je i meni jedna od tri omiljene torte ever. Nego, da odgovorim: neće ništa da zagori, ne moraš da brineš. Kora se prilično kratko peče jer se testo rasporedi po velikom plehu od rerne i bude ravnomerno pečeno svuda. Jedino što može da se desi je da ti ivice budu malo suvlje od sredine, ali njih ionako treba da odsečeš.
      Za fil su dovoljne dve štangle čokolade, jer ne praviš čokoladnu tortu, nego reformu. U reformi mora da dominira ukus orašastog ploda, a ne čokolade.
      Obavezno javi kako je ispala!

      Delete
    2. hvala, Maxi :)
      izgleda da sam previdela onaj deo za pleh i papir.
      mozda se i odvazim ovih dana da je napravim pa javljam :)

      Delete
  51. Divan recept - podsjeca na djetinjstvo

    ReplyDelete
  52. Najlepsi blog za torte i kolace! Predivan, mirise na detinjstvo, bakinu kecelju i toplinu doma. Probala sam recept i fil mi je ispao dosta redak, nije se dovoljno zgusnuo. Bilo bi mi od veeelike pomoci ako biste mi rekli koliko bi otprilike trebalo da mutim- 10-20-30min? I koliko se kuva na pari?
    Puno poljubaca iz Japana!
    Jelena

    ReplyDelete
    Replies
    1. Obratite pažnju da žumanca PRE kuvanja treba dobro umutiti. Pet minuta mikserom na najvećoj brzini. Ne mogu da vam dam tačno vreme kuvanja fila jer ono zavisi od kvaliteta šećera, starosti jaja, vlage u vazduhu, nadmorske visine i ko zna čega sve ne. Ako želite da vam se fil brže skuva, stavite prah šećer umesto običnog. Gotov je kad postane vidno gušći - povučete varjačom po dnu posude, pa se masa ne sastavi odmah nego možete da vidite dno par sekundi. Recimo da kuvanje traje oko 15 minuta, u proseku.

      Delete
  53. Dejana, ovo ce biti torta za rodjendan mog supruga! Obzirom da je francuz, sigurno mu je poznata, mislim zbog Filipa :) Ali, spremljena uz tvoj recept i moju ljubav bice jedinstvenog ukusa! hvala!

    ReplyDelete
  54. Dejana uz tvoj recept i moju ljubav, suprugova rodjendanska torta bice jedinstveni dodir svih cula.
    Hvala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mes felicitations a ton mari! Obavezno nam javi kako je uspela :)

      Delete
  55. Ova torta je sjajna,ali prava reforma ide sa orasima i tankim koricama,od te mase se ispece 6 -7 korica !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mislim da nije tačno,kod nas se pravi više od 60 godina,3 kore, isključivo bademi i ,naravno,zove se reform torta.Mozda se vasa reforma tako pravi,reform ne.

      Delete
  56. Od kako mi je baka umrla, po mišljenju mog tate, niko ne zna da napravi pravu reform tortu. U želji da mu odovoljim i da shvati da znam da kuvam, rešila sam da potražim recept, jer je onaj moje bake potpuno nedefinisan (npr. malo čokolade i putera). Slušala sam tvoje savete od prvog do poslednjeg (s tim što sam je pravila sa orasima) i dobila sam odličnu ocenu od tate :) Hvalaa! I da, uopšte nije teško napraviti ovu čuvenu tortu, iako se mnoge domaćice ne usuđuju ni da se uhvate u koštac sa njom. Pozdrav :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Bojana,

      U potpunosti se slažem i mislim da sam uspela da demistifikujem reform tortu - svako može da je napravi ako sledi uputstva. Veoma mi je drago da ti je uspela i da se tati dopala!

      Delete
  57. Jel mozete da napisete dimanzije pleha? Hvala.

    ReplyDelete
  58. Dimenzije unutrašnjeg dela pleha su 37,5 x 37,5 cm.

    ReplyDelete
  59. Svaka cast na receptima! Neverovatno koja posvecenost pripremi i koje ljubav, jer bez ljubavi ovako nesto ne moze da se izvede! Ne znam koja vam je profesija ali zamislite da imate negde poslasticarnicu u kojima bi pripremali sve ove kolace i torte. To bi jednostavno bilo osudjeno na uspeh. A raditi nesto sto covek voli i ziveti od toga je za mnoge ljude utopija. Sve najbolje!

    ReplyDelete
  60. Hvala, Igore. Uvek je lepo čuti ovakve reči. Ipak, bojim se da je za poslastičarnicu potrebna daleko veća posvećenost nego za blog, a vremena ni para nemam. U nekom drugom životu!

    ReplyDelete
  61. Torta napravljena vec drugi put :-)Prvi put testiranje -malo redji fill-ukus 10!
    Drugi put, sinu za rodjendan-danas-Fenomenalno, uspela 100%
    Hvala!!!

    ReplyDelete
  62. Odlučila sam se da sledeće nedelje pravim ovu tortu mojoj ćerkici za drugi rodjendan. Nadam se da će mi uspeti, mada ću za svaki slučaj krenuti ranije sa pripremom, pa ako omanem da imam vremena da napravim neku jednostavniju. :) Javiću rezultate. Očekujem najukusniju tortu. Njam njam. Hvala za recept.

    ReplyDelete
  63. U prolazu sam naišao na ovaj blog a kao ljubitelj torti nisam odoleo da ne komentarišem..

    Blog je inače izvanredan i mnogo ste truda uložili da bi obradili te stare recepte...hvala svakako..

    Pošto sam često bio uz moju baku koja je redovno pravila ovu tortu, nešto sam i zapamtio :)

    Opet, u komentarima neko je to već napomenuo, kore su bile tanke i hrskave, odmah po pravljenju bila je pomalo tvrda, a već narednih dana je omekšala. Moja baka je pravila sa orasima i čini mi se krupnije sečenim (verujem da da se pravi i sa bademima i sa lešnicima) … Pekla je u plehu koji je bio premazan puterom pa posut brašnom.. ne kažem da ne može i na papiru za pečenje ali možda postoji razlika u ukusu.. ja je nisam nikada probao sa papira :). I još mislim da je pekla na obrnutom plehu, ili šerpi pa se onda kore koje se možda i zalepe, lakše skidaju nožem..Ako i puknu nije problem fil ih zalepi :)
    Sekla se na pravougaonike pa dijagonalno na trouglove.. ne velike ali dovoljne da vam nije bilo potrebno više..
    Naravno, moram napomenuti da živim u Vojvodini (što bi vi Beograđani rekli „prečani“ i da zbog toga postoje izvesne razlike, a da u Vojvodini postoji mix u poslastičarstvu koji potiče i iz Beča i iz Budimpešte, pored ovih naših domaćih kolača.

    Nisam rekao da je baka bila rođena 1918 god. I da je doživela lepe 92 godine i bila je expert za kuhinju, pogotovo za torte… i posebno me je dirnula slika sa originalnim receptom, možda požutelim, možda sa filom na papiru ali PRAVIM..

    pozdrav iz ZR.

    ReplyDelete
  64. Super ti je blog! Bas sam sretna da sam nasla ovaj recept, mojoj mami je sad za bozic rodendan a danas mi je rekla kako je Reform Torta njena omiljena :) Puno pozdrava, Sara

    ReplyDelete
  65. ovo je treci put kako spremam reform tortu po ovom receptu i uvek uspeva, pa sam pocela da ga sirim drugim zainteresovanim kuvaricama i kuvarima 'diljem' sveta.
    ako budes imala gust saobracaj, to je zbog toga.
    hvala puno.

    ReplyDelete
  66. Hvala na predivnom receptu! Htela sam samo da proverim da li se bademi peku ili se koriste sirovi? Blog je fantastičan, uživam u slikama i nadam se da ce biti novih recepata! Sve najbolje! Maja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Majo, koriste se sirovi, ali ti ich slobodno prepeci, biće još ukusnije.
      Pozdrav!

      Delete
  67. Hvala na odlicnom receptu i na novootkrivenom blogu! Nekad davno probala sam varijantu Reform torte sa obarenim i oljustenim bademima, i bilo je izvrsno.
    Pozdrav,
    A.

    ReplyDelete
  68. Torta je super i ja je imam u bakinom receptu ali sa jednim malim dodatkom koji joj daje poseban smek, a to je u koru staviti MUSKATNI ORASCIC pola kasikice :)))

    ReplyDelete
  69. Reform je torta koju pravim godinama i u fil stavim 100gr.cokolade. Danas je spremamsinu za rođendan,,,,pozdrav

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sve zavisi od toga koju čokoladu koristite. Ako koristite tzv. čokoladu za kuvanje u njoj ima oko 50% kakaoa i onda je 100g prava mera. Ako koristite čokoladu sa 70% i više kakaoa, 50g je dovoljno.

      Delete