Tuesday 8 March 2011

Badem pita / Almond Pie


badem pita6hf

Danas svašta nešto slavimo. Prvo, Faschingsdienstag (Mardi Gras) - karneval je uvek dobar povod da se pojede nešto slatko. Drugo, juče je bilo godinu dana od kada sam započela blog, pa je ovo i rođendanski post. Čemu sam se nadala, dokle sam stigla? 


Prvo, očekivala sam da ću za godinu dana uspeti da napravim mnogo više stvari, da ću češće pisati, međutim, čisto logistički, blog je veoma zahtevan. Dok ja napravim, dok islikam, dok obradim slike, dok napišem, dok prevedem na engleski... Treba mi ceo jedan dan, ponekad i dva za produkciju novog teksta. Drugo, trudim se da pazim na liniju i ne smem da pravim kolače tako često kao što bi trebalo. A da pravim i ne jedem... Recimo da još nisam dosegla taj nivo.
Ono što je nadmašilo sva moja očekivanja je fenomenalan odziv ex-Yu foodie blogerske zajednice, koja je raširenih ruku prihvatila ovaj blog. Nakon samo godinu dana, blog ima 115 followera i preko 11 000 poseta mesečno. Moja najposećenija strana, recept za reform tortu je trenutno prvi rezultat na Google search listi za ovaj pojam (na engleskom Googleu prvi, na nemačkom treći). Mislim da je ovo izuzetan uspeh za blog koji se bavi skoro isključivo slatkišima, i to receptima koje je pregazilo vreme. Želela bih svima da se zahvalim na posetama, komentarima i podršci, a posebno onima koji su po mojim receptima pravili kolače i uživali u njima.
Za posebnu priliku i poseban kolač: kao što vidite, nosilac je naše lente Hall of Fame. Ovo je jedan od najstarijih recepata u bakinoj svesci, ujedno i veliko otkriće jer se ovog kolača niko ne seća. Prava zaboravljena poslastica! Pre nego što pređem na stvar, moram da upozorim javnost da je ovo nešto najkaloričnije, ujedno i najskuplje što sam dosad umesila. A najgore od svega je što je vredno i para i dodatnih sat vremena džoginga. Ja bih rekla da je senzacionalno.

badem pita1

Da biste shvatili svu raskoš ovog kolača, morate veoma da volite bademe i puter. Onako, baš. Samo ljudi koji u potpunosti cene plemenitost ova dva sastojka mogu da dožive gurmanski orgazam pri prvom zalogaju. Ako vam je svejedno hoćete li u kolač staviti puter ili margarin, ako ste ravnodušni prema marcipanu, nemojte ni da se trudite. Što je najbitnije, sačuvajte pare za nešto drugo, jer od ovog budžeta možete da napravite tri normalna kolača.
Prvo, treba vam 400 grama samlevenih blanširanih badema. To je mnogo. I mnogo novca i mnogo truda oko pripreme badema, treba prvo da se popare, pa da se ljušte, pa da se malo prepeku tj. osuše, pa se tek onda melju. A pritom niste još ni počeli da pravite sam kolač. Na svu sreću, u ovim krajevima mogu da se kupe mleveni blanširani bademi u kesicama, ali to zadovoljstvo košta oko deset eura kilo. Ja sam ih, naravno, kupila jer računam da ih ne koristim tako često i da mogu toliko sebi da ušparam trud, vreme i struju.

badem pita2

Još nešto; pre izvesnog vremena sam napisala da nije tako bitno da li se koriste oljušteni ili neljušteni bademi u kolaču Vanillekipferl i da to ne utiče presudno na ukus. Ne utiče, đavola. Napravila sam te iste kolače s neljuštenim bademima nekoliko meseci kasnije i ukus nije bio ni blizu onako delikatan kao sa ljuštenim. Ljuspa od badema ima neki svoj ukus koji nit' smrdi nit' miriše, uglavnom "razblažuje" suštinu arome badema. A badem je ionako veoma blagog ukusa i ne treba vam ništa što će to još više da neutralizuje. Zato, ili pare na sunce, ili sami oljuštite svoje bademe.
Primetićete da u kolač ide i skandalozna količina putera - 300 grama. Za to vas neću ubeđivati da tako mora da bude - mislim da bi kora bila podjednako ukusna i sa 200 ili 250 g putera, doduše verovatno malo suvlja. Ovako, badem pita je jedan od najmasnijih kolača koje sam jela, a da nisu prženi u ulju.

badem pita rukopis

Za kore:
  • 300 g brašna
  • 8 žumanaca
  • 300 g putera
  • 4 kašike šećera

Za fil:
  • 400 g šećera
  • 8 belanaca
  • 400 g blanširanih mlevenih badema
  • 5 kesica vanilinog šećera

Testo se mesi sa puterom iz frižidera - u tom smislu, nadam se da su vam bicepsi jača strana. Svi sastojci za testo se sjedine i umese. Zatim se testo umota u plastičnu foliju i stavi u frižider dok pravite fil. Puter se od mešenja i toplote ruku malo otopi, a bitno je da masa bude što čvršća pre nego što ode pod oklagiju.
Sada se rerna uključi da se zagreje na 150 stepeni s ventilatorom ili 160 stepeni bez ventilatora.
Za fil se umute belanca u čvrst sneg, i njemu se postepeno dodaju šećer i dve kesice vanilinog šećera, neprestano muteći miskerom. Nakon toga se dodaju mleveni bademi i sve se lagano promeša kašikom.

badem pita3

Testo se podeli na dva i na pobrašnjenoj radnoj površini se razvalja u dve tanke kore (4 mm) koje treba da budu u obliku kalupa u kome ćete peći pitu. Ja sam koristila pravougaoni duboki pleh (moj je 40 x 25 cm) koji sam obložila bakpapirom. Testo je veoma zahvalno - lako se tanji i ne cepa se prilikom "transfera" u pleh. Za taj manevar predlažem oprobani sistem obmotavanja testa oko oklagije i odrolavanja nad plehom.
Na prvu koru se ravnomerno rasporedi snežnobeli fil, koji se zatim poklopi drugom korom. Peče se oko 45 minuta, dok gornja kora ne primi zlatnožutu boju.

badem pita4

Odmah nakon vađenja se pospe preostalim vanilinim šećerom i pusti se da se sasvim ohladi.
Šta sam promenila? Zaboravila sam da stavim onih 4 kašike šećera u testo. Međutim, to je bila sreća u nesreći jer je fil veoma sladak i prožima se s testom u toku pečenja, tako da zasladi donju koru, a gornja se ionako posipa vanilinim šećerom. Dakle, to možete slobodno da izostavite.
Dodala sam i malo prah šećera po gornjoj kori, to može a ne mora.
Presuda: Jedno sam očekivala, a dobila nešto sasvim drugo. Mislila sam da će kore ličiti na kore za lenju pitu, međutim, ne liče, ni vizuelno, ni po konzistenciji, a ni po ukusu. Mislila sam da će se fil u toku pečenja pretvoriti u beze, da će biti suv i hruskav jer u njemu nema masnoće, a ima mnogo šećera i belanaca. Međutim, desilo se nešto sasvim neočekivano: puter iz kora se upio u fil, a velika količina mlevenih badema je odigrala ulogu brašna, što je rezultiralo testastom masom koja najviše podseća na marcipan.

badem pita5

Fil ima izuzetno intenzivan bademasti ukus, kao marcipan ili liker od badema. Kora se malo mrvi, ali nije strašno, nakon što malo odstoji, kolač postaje kompaktniji. Prava eksplozija ukusa, do te mere intenzivna da vam savetujem da sečete na mnogo manje parčiće od ovih na slici. Doduše, svako ko ga je probao, hteo je još, tako da i ne morate.



Almond Pie


Today is my blog anniversary and I'd like to celebrate with a very special recipe for a special occasion. I'd also like to thank blog visitors from all over the world for making me believe I'm doing the right thing. The making of these pages is not the easiest task - you need to bake, take photos, edit photos, write, translate. It's very time-consuming and it develops at a much slower pace than the one I had in mind when I was starting. But never mind, the most important thing is you're enjoying it and I'm enjoying it so let's get down to business.
Almond pie is just what carnival calls for - fatty, sweet and sensual. There's an obscene amount of butter and almonds in this cake, so it's not only going to make you run that extra mile the next time you work out, it's also going to leave its mark in your budget - you can make three "normal" cakes for the price of this one.
This is what you'll need...

For the pastry

  • 300 g all-purpose flour
  • 8 egg yolks
  • 300 g butter
  • 4 Tbsp sugar (but you can leave this out, as the filling is sweet enough)

Filling
  • 8 egg whites
  • 400 g sugar
  • 2 sachets vanilla sugar
  • 400 g ground bleached almonds
+ another 3 sachets vanilla sugar for dusting

Mix the pastry ingredients with cold chunks of butter - this is not the easiest physical task, so I hope your biceps are in shape. Do not use the electric hand mixer - the dough is too hard for it. Once you're done, wrap your pastry in plastic foil and put it back in the fridge while you make the filling.
Pre-heat your oven to 150° C (with fan) or 160° C (without fan).
Whisk the egg whites until firm, gradually adding the sugar and vanilla sugar. Once you're done, gently fold in the almonds.
Separate the pastry in two and roll it out with a rolling pin in shape of your baking pan. I used a deep 40 x 25 cm pan and the pastry was about 4 mm thick when I was done with it. Wrap it around your rolling pin to transfer more easily into the pan (lined with greaseproof paper). Spread the filling on top of the bottom pastry layer and cover with the second pastry layer. Bake for about 45 minutes, until golden.
As soon as you take the cake out of the oven, sprinkle with vanilla sugar and leave to cool off completely.
The result: a wonderful marzipan-like filling with an intense almond aroma. Cut in cubes and let this pie take you straight to heaven.


33 comments:

  1. Čestitke i za godišnjicu i za dan žena, ova pita je fenomenalna, inače volim marcipan (što se kosi s mojom naklonošću ka manje slatkim desertima, ali me nekako taj šećer ne smeta u ovakvim tradicionalnim pitama i dizanim kolačima tipa orehnjača)
    recept i fotke su predivni :)

    ReplyDelete
  2. Čestitam na godini danna vođenja i uređivanja prekrasnog bloga. Otkrila sam ga, zahvaljujući Maji sa Cooks and Bakes, skoro na samom početku. Uz prekrasne fotografije i divne zaboravljene recepte koje ovdje vidimo, ne čudi me da imaš tako veliki odaziv i veliki broj posjeta. Recepti tvoje bake zaslužuju da ih ti nakon toliko godina napraviš i u ovom divnom izdanju predstaviš. Na osnovu bakinog krasnopisa, mnogih divnih recepata ja sam si u glavi zamislila sliku jedne fine beogradske dame, a vjerujem da si ti prava nasljednica svega lijepog što je iz tih minulih vremena preostalo, a recepti su tek mali dio toga.
    Ovaj kolač je sigurno pravo zadovoljstvo za sve koji istinski uživaju u vrhunskim, ali "staromodnim" poslasticama. Uz toliko badema i maslaca to ne može biti ništa drugo do savršeni mali luksuzni zalogaj. Što se cijena tiče, pa tu su negdje i kod nas - blanširani bademi u kesici koštaju 2,20-2,50 KM (što je 1,10-1,25 eura) za 100 g, dok su 2na vagu" 20 KM za kilogram.
    Elem, ovo je zaslužilo da se nađe u "hall of fame" i vrijedi, zaista vrijedi.

    ReplyDelete
  3. Sve čestitke za rodjus.Tvoj blog mi je bas drag.Ova pita je zaista vrh.Samo je gledam...:)

    ReplyDelete
  4. Sve cestitke za prvi blogorodjendan i hvala na svim ovim krasnim receptima koje nam pises, ova pita izgleda fenomenalno i verujem da vredi svakog truda da se napravi....kod nas su nazalost bademi isto preskupi, pa zato ih retko koristim u receptima. Tebi zelim jos puno nove inspiracije i da sledeci rodjendan proslavimo u jos vecem broju;))

    ReplyDelete
  5. Holy Delicatenesses..that looks and sound so amazingg! Predivne fotke!!!

    ReplyDelete
  6. Hvala na komentarima. Koga interesuju slike s karnevala, evo linka: http://www.facebook.com/album.php?aid=2113469&id=1254373157&l=98db18918c

    ReplyDelete
  7. Divno, sveze. Iskrene cestitke

    ReplyDelete
  8. Čestitam ti godišnjicu bloga ! koji je odličan i hvala ti na svim receptima i postovima koje nam ovdje poklanjaš !
    Kolač je zasigurno senzacionalan, ja sam obožavatelj badema i kada radim nešto od njih ne žalim ni novaca ni truda. Znači , "moj kolač", bilježim recept. Kolač jako lijepo izgleda !

    ReplyDelete
  9. Draga Deana, cestitam blogorodjendan, i zahvaljujem na konceptu koji si odabrala za svoj blog, i istrajnosti sa kojom ga vodis. Oduvek su mi se dopadale tvoje fotografije, koje su tako realne i zive, naprosto imaju neki tvoj pecat iako nije bas lako definisati sta je tacno to nesto, sto je jedinstveno u njima.

    Kolac me jako zainteresovao, najvise zbog tog fila koji se ponasao kao sto si opisala, i ja bih ocekivana nesto "poznatije" sa belancima. Mada sad kad razmislim, belanca postanu krckava i suvkasta kad se - suse, a ovde su upakovana izmedju kora, jako zanimljivo. Vredi probanja.

    Veliki pozdrav i sve najbolje,
    Maja

    ReplyDelete
  10. Prvo da ti čestitam jubilarni prvi blogorođendan, a nadam se da će ih biti još puno. Zaslužuješ ti Maxivido svu tu veliku posetu na svom blogu. Nije to bez razloga. Veruj mi. Drago mi je i za Reform tortu što je na prvom mestu na Googlu, jer ako ičiji recept zaslužuje da bude prvi, onda je taj koji si ti postavila na blogu. Ne zato što je on bitno različit od drugih. Recepti su manje više slični. Ali sam jedino kod tebe pročitao jedno ORIGINALNO i izvanredno rešenje za kuvanje žumanaca na pari, koja si prethodno DUGO MUTILA MIKSEROM. Svaka ti čast na toj ideji i tom rešenju. Veruj mi Maxivido da ovo nije deljenje komplimenata iz ljubaznosti, jer nakon 15 godina profesionalnog pravljenja Reforme imam pravo da procenjujem šta je dobar recept, i doba ideja. Tebi skidam kapu, jer sam eto prvi put nakon 15 godina saznao nešto novo. Odmah sam naravno isprobao tu metodu, i POTPUNO SI U PRAVU. To stvarno funkcioniše. Na žalost ta metoda nije primenjiva u mom slučaju, iz mnogih razloga, ali to ne umanjuje njenu ORIGINALNOST i upotrebljivost u kućnoj varijanti. Hvala ti pre svega na nečem novom što sam tada na učio.

    Ovaj recept ću takođe isprobati, a pošto mi je kolača "DOVDE", verujem da ti ne treba dodatno objašnjenje, kakav dojam je ostavio na mene :))) Hvala ti i na njemu.

    Tolicno od mene.

    Od sveg srca ti želim da još dugo pišeš i uređuješ OVAJ izvrstan blog

    ReplyDelete
  11. E sad vidim da sam pogrešila što sam bila ubeđena da se zoveš Vida. Nekako mi je ovo Maxivida asociralo da je suprug Max a ti Vida. Mislim da sam te i u nekoliko komentara tako nazvala, pa se izvinjavam. A volim to ime Vida jer se moja nana tako zvala, ali svesku nisam nasledila, negde se izgubila.
    Skandalozna količina putera, ma daj. Kosa mi se diže na glavi kad čujem kako žene broje jaja, šećer i puter u kolaču. Pa ne može se dobar kolač napraviti bez toga. Uostalom, što je kolač jači, to se jede manje, lepši je i zasitniji. Na nekim stranim blogovima su dobijali fras od torte sa 15 jaja i holesterola. Moš misliti! Ne bi ja menjala ovaj tvoj kolačić za njihove prazne torte i kolače, ni za milion godina. Ovo mi odlično izgleda, ali odlično! Bookmarkiram, ali samo ne znam kada ču to sve stići. Pošto sam se stesala, sada sam krenula u pravljenje kolača i degustiram, uživam, ali nikako da stignem sve da napravim, a još sam počela od svojih kolača.

    ReplyDelete
  12. Maxivida, Srecan prvi blog-rodjendan!
    ne znam da li sam ti ikada napisala, ali se ponekad osetim zakinuto za sve ono fino sto pravis van bakine svescice :)) Ne znam sta pravis ali sumnjam da razne divote bivaju posluzene kod vas i pomislim "kakva steta sto Maxivida nema jos koji blog" :)))
    U svakom slucaju hvala sto delis sa nama ove bozanstvene recepte.

    Ja liniju nisam doterala kao Jela, pa cu samo da placem dok gledam u ovu pitu. Ovo je nesto prosto nestvarno.

    ReplyDelete
  13. Srecan rodjendan :))
    Kolac mi se strasno svidja i napravicu ga cim pojedemo ovaj koji je danas pravljen. Bademi se kod mene prodaju vec oljusteni i samleveni, pa ce priprema ici brzo. Javicu utiske, ali vec znam da ce mi se dopasti :))

    ReplyDelete
  14. Lijepo je kad netko s toliko ljubavi njeguje stare torte i kolače i pristupi im na način kako ih ti obrađuješ.Sretan blogorođendan.

    ReplyDelete
  15. Draga naša istražiteljica starih i dobrih recepata. Hvala ti na tome, zahvaljujući tom tvojem konceptu, češće sam otvarala moje stare teke dragih baka i mama i tražila što su one radile. Znam da taj trud odnosi puno vremena, ali kad ovako ima odjeka, vredi dati sve od sebe. Tvoja djece bit će ti zahvalna. Čestitam.
    Poslastica od badema predivna.

    ReplyDelete
  16. Divno izgleda, bas zanimljiv recept, isprobat cu!

    ReplyDelete
  17. Prekrasna pita! Ovo ću obavezno probati, stvarno mi se dopada!

    ReplyDelete
  18. Congratulations on your blog anniversary and a lovely cake to celebrate it with. I love anything Almond and vanilla...another fav! I love your colour coordinating bowl.

    ReplyDelete
  19. Al je super pita, sto dobro izgleda. Pozdrav...

    ReplyDelete
  20. Hvala Vam puno!

    ReplyDelete
  21. Sigurna sam da je ovo predobar kolač i ovih dana ću ga i isprobati :) Ali mi je palo na pamet dodati malo limunove korice u tijesto. Što misliš, bi li to bilo dobro? I hvala na predivnim receptima, neke sam već isprobala, a u planu mi je još dosta toga. Osim ovoga, mislim da ću raditi i vanilice po tvom receptu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slobodno dodaj, ja nisam pošto već dominira ukus badema i vanile, pa mi je to bilo dosta. Recept za vanilice je carski, nećeš se pokajati.

      Delete
    2. Hvala na odgovoru. Radim ju u nedelju, pa ću još vidjeti. Napravila sam sinoć vanilice i mislim da su super, ali danas ćemo ih probati :) Pozdrav Goga

      Delete
  22. S punim pravom u hall of fame :)))
    Pravila sam je juce, divna je. Smanjila sam secer, greska, nije trebalo. Testo me je malo namucilo, bilo je premekano, donju koru sam razmazala, u gornju dodala brasna, al je zato savrseno. Pita je za desetku.
    Hvala za jos jedan odlican recept :)

    ReplyDelete
  23. Isproban I kao sve sa tvog bloga perfektan!
    Hvala na receptu I sve najbolje tebi tvom klanu zelim.

    http://goodfood-maybe.blogspot.ca/2016/01/badem-kolac-po-maxividinom-receptu.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti puno Zorane, mnogo mi je drago što i dalje praviš kolače! :) Divno ti je ispalo ovo, svaka čast!

      Delete
  24. Pozrav,
    Mnogo volim marcipan, badema i stare recepte. Ova pita mi zvuči divno i baš bih volela da je probam, samo ako molim te možeš da mi napišeš na kojoj temperaturi se peče (znam da to zavisi od jačie pećnice, ali barem otprilike). :-)

    ReplyDelete
  25. Divno. Samo na koliko stepeni se peče?

    ReplyDelete
  26. Nešto sam se pitao, da li bi ovaj kolač mogao da se pravi sa lešnicima, ili čak šta više pistacijama - koje bi utrostručile troškove, ali hej, jednom se živi😊😉
    Marko

    ReplyDelete