Friday 2 April 2010

Krem štangle / Cream Bars


krem stangle3

U bakinoj svesci sam našla niz recepata za raznorazne štangle. Ne znam koliko se štangle danas prave, čini mi se da su ih potisnuli mafini & co. ali u vreme kad sam bila mala, bile su obavezne na slavama i sličnim partijima kao desert fingerfood, nešto što ne iziskuje pribor potreban da bi se pojelo parče torte. Prve štangle koje sam rešila da predstavim su one kojih se najbolje sećam - krem štangle. Osim njih, u narednih nekoliko nedelja ću isprobati londonske, marinske i hamburške štangle, kao i po obliku slične ali po sastavu vrlo različite francuske bonbone.



Please scroll down for English / Auf Anfrage ist dieses Rezept auch in Deutsch erhältlich.

 Krem štangle se sastoje od tri dela: biskvit - žumance - krem od oraha i evo šta nam je potrebno za svaki od njih

jaja


1. deo - testo:
  • 15o g putera
  • 150 g šećera
  • 150 g mlevenog neljuštenog badema
  • 75 g oštrog brašna (u originalnom receptu piše "griz" brašno, ali ne misli se na griz - griz, već na oštro)
  • 4 belanceta

2. deo - žuti sloj:
  • 4 žumanceta
  • 150 g šećera

3. deo - krem od oraha:
  • 150 g mlevenih oraha
  • 150 g šećera
  • šoljica mleka
  • 60 g putera
  • 50 g mlevenih ljuštenih badema za ukras
krem stangle

Zagrejati rernu na 180° C. Podmazati i posuti brašnom dublju tepsiju. Penasto umutiti puter sa šećerom, dodati bademe i na kraju brašno. Posebno umutiti šne od belanaca i sjediniti ga s masom. Peći dvadesetak minuta.
Za to vreme, dobro umutiti žumanca sa šećerom, da budu svetložuta. Premazati preko biskvita i vratiti u rernu na 150° C, više da se suši nego da se peče. Potrebno je da u rerni provede još petnaestak minuta.
Za krem, orahe pomešati sa šećerom i preliti vrelim mlekom. Pustiti da se ohladi, u to umutiti puter i premazati krem preko ohlađenog kolača, pa posuti mlevenim orasima odozgo. Odstraniti okrajke i seći parčiće u obliku pravougaonika.

krem stangle1

Šta sam promenila
: Toliko o teoriji. Meni se sve to zajedno učinilo malo preslatko pa sam umesto po 150 g šećera u svaki deo stavila po 120 g šećera, i tu sam se zeznula. Potreban je sav taj šećer, kada je samo umereno sladak, kolač je dosadan. Drugo, ovo "šoljica mleka" je veoma varljiva mera. Treba veoma malo mleka da se doda, kao šoljica za espreso. Možda 80 ml. Ispalo mi je preretko pa sam morala da dodajem još oraha, odnosno u mom slučaju - lešnika.

Presuda
: Ovo je dobar, klasični kolač ali me nije oborio s nogu. Prvo, ne dopada mi se što su pomešani bademi u testu i orasi u kremu. Ta kombinacija daje generički ukus mlevenih jezgara koji "nit smrdi, nit miriše". To je ujedno i jedina aroma ovog kolača. Da ga ponovo pravim, svakako bih dodala vanilin šećer u krem, da malo zakomplikujem priču. Inače je zanimljiv detalj što gornji i donji sloj isto izgledaju, pri čemu je jedan tvrd a drugi mek. I to bi bilo to.

krem stangle2

Cream bars

When I was a child, bars were very popular at parties - it's desert fingerfood, you can eat them without the hassle of plates and cutlery. I have the feeling that today they have been pushed aside in favour of muffins & co, but my grandmother's notebook abounds with recipes for different kinds of bars. I'll be testing them all, but these come first because I know them best. They consist of three different layers:

1 - The biscuit:

  • 150 g ground almonds
  • 150 g butter
  • 150 g sugar
  • 75 g all-purpose flour
  • 4 egg whites

2 - The yellow layer:

  • 4 egg yolks
  • 150 g sugar

3 - The cream layer:

  • 150 g ground walnuts
  • 150 g sugar
  • 80 ml milk
  • 60 g butter
  • 50 g ground bleached almonds for decoration

For the biscuit layer, mix butter with sugar, then add almonds and flour. Beat the egg whites separately, then mix all together. Bake in a greased tin at 180° C for about 20 minutes. For the yellow layer, beat the egg yolks with sugar thoroughly, until pale yellow. Spread over the biscuit layer and leave to dry at 150° C for another 15 min. For the cream, mix walnuts with sugar, add hot milk. Leave to cool, then add butter and mix. Spread over the cake when completely cold and decorate with some ground walnuts on top.

The cake is rich and elegant, but it has only one taste dimension - generically nutty due to mixed almonds and walnuts. If you decide to give it a go, try making it with only one kind of nuts and add some vanilla sugar to the cream to make it a little bit more complex.

6 comments:

  1. A ja taj kolac OBOZAVAM!

    Ti si "treca strana" na kojoj nabasavam na ovaj kolac u poslednjih par nedelja :)

    Prvo sam dobila hrpu nekih kolaca na poklon, i medju puno cokoladnih i bombastih, a ja iz cuga isfavorizujem ovaj zuckasti.

    Posle vidim recept u jednoj staroj svesci (koju sam pozajmila), verovatno je slicnog godista kao zapis tvoje bake, ili mozda nesto mladji.

    I sad kod tebe :)

    Ono sto mi je interesantno da ovaj kolac ima nekoliko naziva, a jedan je i "triput peceno", doduse u toj verziji i posle treceg sloja ide malo u rernu. Jos sam videla i naziv "Polumeseci" a u receptu kaze "seci na stangle" :))) Krem stangle nisam srela kao naziv, ali eto, dopisujem ga na listu razlicitih imena za ovaj, za mene predivan kolac.

    Fotke su divne.

    ReplyDelete
  2. Da, to je taj isti kolač. Šta je ovo na slici dole desno (s čokoladom on top)?

    Obećala sam poznaniku da ću kao sledeće praviti londonske štangle, a videla sam da si ih ti već pravila (dobro, pod nazivom "londoneri", ali to je to). Na prvi pogled vidim da je razlika u tome što kod mojih limun ide u testo, a ne u krem i što odozgo idu bademi a ne orasi. Napraviću pa ćemo da uporedimo utiske :) Već sam kupila džem od kajsija, domaći otišao na damenkapric. :(

    ReplyDelete
  3. Meni su "ondonski" svi kolaci sa puno oraha, cak i ove zute kocke sam prozvala "London kocke".

    Moja mama ima drugaciji recept za londonske stangle od onog koji je na blogu, sigurno je varijacija bezbroj. Ali ja tako volim taj smek jaja+orah koji preovladjuje u kolacima nasih baka, uhhh...

    Dole desno na onoj slici su bajadere. Sve te kolace iz kutije pravi jedan cika-Dade, moj novi net prijatelj, a koji ima malu proizvodnju kolaca na Nbg. Isla sam da ga upoznam i on me natovario slatkisima da nisam znala sta cu sa njima. Pa sam ih slikala. Pre nego sto sam ih pojela :) Evo i ostalih slika. Super su mu kolaci, mada su generalno svi eksremno jaki, osim tih "london kockica" ili kako god da se zovu.

    ReplyDelete
  4. Hallo! Auf der Suche nach einem Rezept für Londoneri, die wir im Kroatien-Urlaub so gerne gegessen haben, bin ich hierauf gestoßen. Sind diese "Krem stangle" dasselbe, nur mit Creme als Füllung?? Leider findet google kein deutsches Rezept für Londoneri. Wäre super, wenn Sie mir weiterhelfen könnten!! Vielen Dank schon mal!

    ReplyDelete
  5. Hallo Tamara! Glück gehabt, ich habe den Rezept für "Londoneri" schon getestet, meine Großmutter hat den Kuchen aber "London Stangen" genannt. Voila - http://tortatorta.blogspot.com/2010/04/londonske-stangle.html

    ReplyDelete